• Dit bericht is nog niet gepubliceerd. Je ziet nu een voorbeeld, dat website bezoekers nog niet kunnen zien.Sluit

SIG Project Management aanwezig bij A16 groene boog project

SIG Project Management aanwezig bij A16 groene boog project

25 juni 2025 by Communicatie

Op vrijdag 6 juni waren we als SIG Project Management uitgenodigd door Adri de Groot, portfolio manager bij Rijkswaterstaat (RWS). We mochten een kijkje nemen bij het A16 groene boog project. Een infra-project waarbij de bestaande A16 door een bebouwd gebied wordt verlengd naar de A13. Een complex project waarbij één van de uitdagingen goed stakeholdermanagement met de omgeving is. Als eerste kregen we een introductie in het A16 expo centrum over de geschiedenis van de omgeving en hoe de keuze van de uiteindelijke ligging tot stand is gekomen. Hierin werd ver teruggegaan in de geschiedenis en uitgelegd hoe de huidige leefomgeving tot stand is gekomen.

Tijdens de film kwam naar voren hoe complex de stedelijke omgeving in elkaar zit. Met welke factoren er rekening is gehouden en hoeveel mensen in dit gebied wonen. Mede hierdoor is besloten om een deel van het tracé uit te voeren doormiddel van een tunnel onder de rivier de Rotte. Iets wat zeker niet de goedkoopste oplossing is, maar wel zo belangrijk voor het maatschappelijk draagvlak. Tijdens deze operatie is de nieuwe snelweg energie neutraal, waarbij onder andere zonnepanelen de stroom leveren tijdens de operatie voor de controlekamer en verlichting. Het project is in de afrondende fase en gaat later dit jaar open voor het verkeer.

Na de introductie is men op de fiets gestapt om het zelf te kunnen zien. Een voorlichter uit de A16 expo nam ons mee voor een fietstocht door de omgeving waarbij er bij een aantal locaties van het tracé werd stilgestaan.

Na de fietstocht streken we neer bij Lake House Rotterdam voor het tweede, inhoudelijke deel over omgevingsmanagement. Lammert Postma heeft ons, samen met Wouter de Vos (omgevingsmanager A16 groene boog) meegenomen in de wereld van RWS en stakeholdermanagement met de omgeving. Lammert Postma werkt bij Rijkswaterstaat als omgevingsmanager voor het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). SAA is qua financiële omvang, het grootste wegenprogramma van Rijkswaterstaat ooit. Daarnaast is Lammert kennisdrager en vraagbaak binnen RWS op het gebied van omgevingsmanagement. Daarbuiten geeft hij regelmatig gastcolleges aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Bij RWS worden projecten uitgevoerd aan de hand van de methode Integraal Projectmanagement (IPM), met een integraal projectteam. Bestaande uit de disciplines projectmanagement, projectbeheersing, technisch management, contractmanagement en omgevingsmanagement. Omgevingsmanagement draagt zorg voor de relatie samen met de omgeving en andere belangrijke stakeholders. Hierbij is de omgevingsmanager verantwoordelijk voor het contact met de omgeving. De omgevingsmanager staat er niet alleen voor en wordt ondersteund door een team van specialisten en adviseurs.

Een aantal zaken vallen op tijdens de presentatie en voorbeelden, bijvoorbeeld hoe iets heel kleins als een extra fietspad bedoelt als cadeautje de nodige lokale media aandacht kan krijgen en later toch weer wordt ingetrokken. Wat vinden de buren belangrijk en hoe kunnen deze belangen in het project worden meegenomen. De anekdote: “De omgeving is mooi, het uiteindelijke resultaat wordt prachtig maar we moeten wel door een bouwfase heen.” Ondanks dat het eindelijke resultaat een verbetering in de leefomgeving kan opleveren kan de bouwfase jaren duren. Meerdere jaren potentieel lawaai en stof plus bouwverkeer. Sleutel tijdens de bouwfase is persoonlijk contact houden met de buren. Rode draad is om altijd in goed contact te blijven met de omgeving en te begrijpen “hoe de omgeving in de wedstrijd zit.” Dit kunnen soms heel kleine dingen zijn als een bouwlamp ‘s avonds uitzetten die precies in iemand zijn huis schijnt. Drempel verlagend kan bijvoorbeeld ook zijn om een lokaal iemand voorlichter te maken. Iemand die nauw betrokken is met mensen uit de omgeving.

Soms wordt ook in het ontwerp de technische grens opgezocht, bijvoorbeeld door een ondergrondse verbinding niet langer dan 249 meter te maken. Achtergrond is dat in Nederland pas over een tunnel wordt gesproken als deze zich minimaal 250 meter onder de grond bevindt. Door net onder de 250 meter te blijven is het geen tunnel waarbij allerlei hulp- en veiligheidssystemen niet van toepassing zijn. Door toch te kiezen voor een ondergrondse verbinding kan er bovengronds een nieuwe groenvoorziening of andere leefomgeving worden gerealiseerd. Hiermee wordt de omgeving verbeterd en het uiteindelijke resultaat mooier. Tijdens de voorbeelden ontstonden er leuke interacties waarbij ervaringen vanuit de process industrie samenkwamen met RWS voorbeelden. Twee verschillende werelden die veel van elkaar kunnen leren.

Wil je meer weten over het A16 groene boog project? Ga dan naar:  https://a16rotterdam.nl/

Close