• Dit bericht is nog niet gepubliceerd. Je ziet nu een voorbeeld, dat website bezoekers nog niet kunnen zien.Sluit

Terugblik SIG Project Management – Constructiemanagement

Terugblik SIG Project Management – Constructiemanagement

10 december 2025 by Communicatie

Als afsluitende bijeenkomst van 2025 was de SIG Project Management uitgenodigd door Bilfinger Engineering in Schiedam. 

Op uitnodiging van Kevin Pieterse heeft Norbert Jonker een interactieve sessie voorgezeten over constructiemanagement. Norbert is een ervaren constructiemanager binnen Bilfinger en heeft een aantal onderwerpen voorbereid op basis van recente projecten vanuit constructieoogpunt. Hij nam de groep mee in zijn dagelijkse constructieomgeving, gerelateerd aan projectmanagement, een omgeving waar veel van de aanwezigen dagelijks mee te maken hebben.

Na een kort safety moment is aangevangen met een aantal best practices, bijvoorbeeld door construction-driven te engineeren aan de hand van de construction sequence. Hierbij volgt engineering de constructiemethode, wat kan leiden tot kostenbesparingen en hogere voorspelbaarheid. Wanneer engineering de construction sequence volgt, voortkomend uit de constructiestrategie, zijn werkprocessen geïntegreerd en stakeholders eerder bij het project betrokken. Deze geïntegreerde constructieaanpak aan het begin van engineering zorgt bijvoorbeeld voor een goede afstemming in de opdeling van constructiepakketten door middel van Advanced Work Packaging (AWP). Het gebeurt echter maar al te vaak dat constructie niet betrokken is aan het begin van de engineering. Door constructie vroegtijdig mee te nemen, bij voorkeur zo vroeg mogelijk in het project (bijvoorbeeld al tijdens de kick-off), kan potentieel rework worden voorkomen op de uiteindelijke engineering deliverables en bijbehorende workdowns (bijvoorbeeld een WBS).

Een ander onderwerp dat naar voren kwam, is het gebruik van één overkoepelend documentatiesysteem als single source of truth. Vaak komt het voor dat verschillende systemen worden gebruikt die met elkaar moeten communiceren, waarbij verschillen kunnen ontstaan, evenals discussies over welk systeem leidend is als deze niet synchroon lopen. Door één overkoepelend systeem te gebruiken, is de ervaring dat workflows beter functioneren en minder foutgevoelig zijn.

Vanuit voorbeeldprojecten kwamen een aantal aspecten naar voren die men vanuit de praktijk als positief heeft ervaren. Steigerwerk kan een grote kostenpost zijn en verdient daarom aandacht. Door het benodigde steigerwerk in 3D te modelleren, gaat de voorspelbaarheid omhoog en de kosten omlaag doordat er minder m³ en voorraad nodig is. Tijdens de discussie kwam naar voren dat een goede steigerconstructiepartner key is: een partner die het hele pakket kan verzorgen, inclusief modellering, berekening en plaatsing, én stand-by kan staan voor eventuele last-minute aanpassingen tijdens de uitvoering. De verhoogde voorspelbaarheid heeft een positief effect op de constructieplanning.

Naast zaken die goed gaan, zijn ook een aantal zogenaamde challenges benoemd. Bijvoorbeeld het te snel releasen van E&I-packages voor tendering. De gedeelde ervaringen laten zien dat scheduledruk ervoor zorgt dat latere wijzigingen voorkomen hadden kunnen worden. Procurement (specifiek levertijden en productietijd) wordt soms te optimistisch in een schedule gezet, waarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met documentreviews en revisies. Als de custodian een requisitie gereed heeft, moet deze vaak nog checked & approved worden door middel van een reviewcyclus. Deze tussenstappen kunnen voor vertraging zorgen als ze te strak op elkaar zijn gepland of niet bekend zijn bij alle stakeholders. Een checker kan iemand zijn buiten het projectteam, die tijdig gereserveerd moet worden. Een goede planning dient dan ook voldoende rekening te houden met reviews en hand-overs.

Andere uitdagingen zijn het wijzigen van key-resources, waarbij specifieke projectkennis en ervaring verloren gaan. Naarmate projecten langer duren, wordt de kans groter dat dit voorkomt. Verder kan het in brownfield-omgevingen gebeuren dat recente projecten of veranderingen niet goed as-built zijn gemaakt, wat voor inefficiënties kan zorgen tijdens constructie als een queryproces moet worden opgestart. Op papier lijkt het dan allemaal te kloppen, maar tijdens constructie kunnen alsnog problemen ontstaan.

Er is ook ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld in het beter begrijpen van de volledige impact die changes kunnen hebben en de bijbehorende verwachtingen. Als een project meer dan honderd individuele changes heeft, wordt het moeilijk om de echte impact te overzien, omdat individuele changes niet meer los van elkaar kunnen worden gezien. Vanuit de praktijk werd aangevuld dat changes het werkproces kunnen verstoren: men is gefocust op het halen van de originele planning, en elke change werkt als een afleiding. Een geopperd idee is om changes door een apart team te laten verwerken, zodat er voldoende focus op de basis-scope blijft en het huidige team door kan werken.

Een ander aandachtspunt is het eerder onboarden van constructiemanagement in het project, zodat belangrijke projectbeslissingen tijdig genomen kunnen worden omtrent constructiestrategie, sequencing, stick-built vs. modular en integrated planning. Hierbij bestaat tegelijkertijd een spanningsveld: aan de ene kant wil je een aannemer snel aan boord hebben zodat het project goed geconfigureerd kan worden en constructie vroegtijdig input kan leveren op engineering. Aan de andere kant wil men vanuit commercieel oogpunt eerst engineeren om vervolgens te kunnen tenderen en zo op prijs een juiste keuze te maken.

Tijdens deze bijeenkomst is kort vooruitgekeken naar volgend jaar. We zoeken nog onderwerpen, opties voor locatiebezoeken en andere invullingen voor de bijeenkomsten in het nieuwe jaar. Ideeën kunnen naar Daphne van Westen en Bart Hummelink gemaild worden. De volgende bijeenkomst zal plaatsvinden in het nieuwe jaar 2026.

Wij wensen iedereen alvast een goed uiteinde en een gezond 2026 toe!

Close