NAP Process Industry Network

  1. Login
  2. Contact
  3. Google translate

Professorale overpeinzingen

Het afgelopen jaar hebben we een Massive Open On-line Course (kortweg MOOC, spreek uit moek) met als onderwerp “Management of engineering projects: preparing for success” ontwikkeld. Zoals op de NAP Netwerk bijeenkomst op 10 november al werd gemeld, heeft deze cursus inmiddels 11.104 inschrijvingen. De cursus is beschikbaar op het edX platform (www.edx.org),een samenwerkingsverband van een groot aantal gerenommeerde universiteiten. Op de netwerkbijeenkomst werd me een aantal malen gevraagd hoe zo’n cursus nu in zijn werk gaat. Het is wellicht een goed idee om dat hier eens uit te leggen.

 

Ruim een jaar geleden hebben we een voorstel ontwikkeld om op basis van het boek “Management of engineering projects: people are key” een MOOC te ontwikkelen. We hebben fondsen verworven van de extension school om drie cursussen te gaan ontwikkelen, waarvan deze MOOC er één is. Ons idee was om deze MOOC als een basis of instap cursus neer te zetten die als voorkennis verondersteld mag worden voor later verdiepingscursussen. De duur van de cursus zou 7 weken worden met een tijdsinspanning van de deelnemers van 4 tot 6 uur per week. Totale belasting dus 28 tot 42 uur, ofwel 1.5 studiepunten. De cursus wordt in een vaste periode gegeven en de diverse discussiefora worden met behulp van student-assistenten gemodereerd. Het alternatief is om een cursus neer te zetten die op eigen snelheid gevolgd zou kunnen worden, maar dan was groepswerk onmogelijk geweest. En dat, gegeven onze ondertitel people are key, is voor ons essentieel. Vandaar onderstaand logo.

Het plan is in grote lijnen gebaseerd op het originele keuzevak in het master curriculum, waar ook het boek uit voortkomt, maar dan gecondenseerd. Dat betekent dat de studenten aan het eind van de cursus per groep van 10 deelnemers een project executie plan geschreven moeten hebben. Dit om de samenwerking te stimuleren. De cursus is ook individueel te volgen, maar dan mis je wel de rijkdom van de samenwerking.

 

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan om 7 modules te ontwikkelen. Ruwweg heeft iedere module de volgende structuur. Een welkomstboodschap, een video van een van de docenten over het onderwerp van de module (ongeveer 8 tot 10 minuten). De opdracht om het bijbehorende hoofdstuk te lezen. Eerst individueel nadenken over een opdracht en dan als groep besluiten wat je aanpak wordt. Een video vanuit de praktijk, meestal een interview met een project manager uit de industrie. Nog wat verdere verdieping door middel van extra literatuur. Een tweede opdracht en een afsluitende quiz. Aan het eind van iedere week presenteren we ook nog een video van één van de cursus staf (Marian Bosch-Rekveldt, Marcel Hertogh en ikzelf) met de observaties die we die week op de diverse discussiefora hebben gedaan en extra aandacht voor enkele van de leerpunten, zaken om op te letten en dergelijke. Die video gaat op woensdagochtend live en woensdagmiddag begint de volgende module.

De opdrachten worden gemaakt in groepsverband en zijn allemaal onderdelen van het uiteindelijke executie plan. De groepen zijn  samengesteld op basis van diversiteit en interesses en bestaan uit mensen vanuit de hele wereld. Totaal komen de deelnemers uit 182 landen.

Met dit soort deelnemers aantallen is het voor ons onmogelijk om opdrachten na te kijken of te beoordelen. Dat hebben we opgelost door peer review in te stellen. Na afloop van de opdracht wordt het resultaat beoordeeld door een collega groep, de match van deze groepen wordt wel door ons gemaakt. Ervaring leert dat deelnemers onderling redelijk kritisch op elkaar kunnen zijn, dus die beoordeling zit wel goed.

Bij het eindresultaat voor de cursus telt het executieplan voor 50% en de andere 50% wordt gegeven door het resultaat van de 6 beste van de 7 quizzes die de studenten per week maken om de opgedane kennis te testen. Dus heel veel zelfwerkzaamheid, veel samenwerking en onderlinge beoordeling. Op die manier kun je met 11.000 deelnemers tot een hopelijk succesvol resultaat komen.

Op 12 oktober 2016 om 14.00 uur is de introductie module live gegaan en inmiddels zit de cursus in week 5. De executieplannen moeten 7 december ingeleverd worden en de week daarna door de peers beoordeeld worden. Nog even een spannende tijd dus, maar het is wel ontzettend leuk. U hoort nog van ons.

De cursus kan gevonden worden via onderstaande link

https://courses.edx.org/courses/course-v1:DelftX+MEP101x+3T2016/info

 

 

Hans, NAP Professor